تک فرزندی مزایا و معایب

تک فرزندی مزایا و معایب

امروزه به دلیل مشغله والدین و هزاران دلیل اجتماعی و فرهنگی دیگر بسیاری از والدین پس از داشتن یک فرزند دیگر تمایلی برای داشتن فرزند دیگری در خانواده خود ندارند و 

سعی می‌کنند برنامه‌های زندگی خود را بر مبنای تک فرزند بودن کودک خود پایه‌ریزی کنند. اما تک فرزندی هم برای خود مزایا و معایب دارد که ما در این مقاله به بررسی جهات 

مختلف این موضوع می‌پردازیم.

 

 خصوصیات کلی کودکان  تک فرزند

-        تحمل فشارهای روحی و استرس برای کودکان  تک فرزند به مراتب دشوار تر از کودکانی است که دارای خواهر و برادر هستند .

-        کودکان  تک فرزند ممکن است دارای شخصیت درون‌گرا شوند و قادر به بیان کردن احساسات خود به دیگران نباشند.

-        این کودکان  معمولاً به دنبال برقراری روابطی هستند که منفعتی در آن دارند . و سعی می‌کنند رابطه‌هایی برقرار کنند که احساساتشان جریحه‌دار نگردد.

-        به دلیل اینکه کودکان  تک فرزند مورد توجه خاص والدین و اطرافیان می‌باشند کودک احساس میکندکه شخصیتی مهم است و دوست دارد تک فرزند باقی بماند و هیچ رقیبی را در کنار خود نمی‌تواند تحمل کند تا نیاز نباشد باکسی دعوا کند تا بتواند وسیله‌ای را که دوست دارد  تصاحب کند.

-        کودکان  تک فرزند معمولاً از اعتمادبه‌نفس بالاتری نسبت به کودکانی که دارای خواهر یا برادر هستند برخوردارند.

-        به دلیل ارتباط بیشتر با افراد بزرگ‌سال کودکان  تک فرزند معمولاً رفتاری شبیه به بزرگ‌سالان از خود نشان می‌دهند. زیرا تنها مرجع تقلیدی آن‌ها پدر و مادر و افراد بزرگ‌سال می‌باشند.

-        بلوغ  زودرس مسئله ایست که در خانواده‌های دارای کودک تک فرزند بسیار بیشتر دیده می‌شود.

-        سن گفتاری کودکان  تک فرزند زودتر آغازشده و معمولاً تلفظ لغات در آن‌ها شبیه بزرگ‌سالان خواهد بود.

-        کودکان  تک فرزند معمولاً روحیه اجتماعی بالاتری دارند و بهتر از سایر کودکان  می‌توانند نظریات خود را بیان کنند و در مورد مسایل مختلف صاحب‌نظر باشند.

-        این کودکان زودتر می‌توانند وارد دنیای کار و فعالیت اجتماعی و اقتصادی شوند و از این قضیه به خوبی استقبال می‌کنند.

 

معایب تک فرزندی

از معایب تک فرزندی   می‌توان به نکات زیر اشاره کرد.

-        کودکان  تک فرزند به دلیل اینکه کسی نیست که با آن‌ها بازی یا رقابت کند ممکن است در آینده در این زمینه دچار مشکل شوند.

-        کودک بدون داشتن خواهر و برادر و نداشتن دوستی و محبت و همدلی آن‌ها در خانه نمی‌توانند بیشتر احساسات خود را بیان کنند و تجربه‌ای از صمیمیت خواهر و برادری نخواهند داشت.

-        کودک تک فرزند با مشکلات کمتری در خانواده دست به گریبان است و معمولاً تجربه شکست و ناامیدی و دست نیافتن را ندارد و چنانچه والدین نیز از کودک حمایت همه‌جانبه داشته باشند فرد به شخصیتی کم تحمل و ضعیف تبدیل می‌شود و در بدو ورود به جامعه ممکن است شخص ضربه‌های زیادی از بابت این قضیه بخورد .

 -فرزند این خانواده‌ها معمولاً در حال معامله با والدین خویش است و همین امر باعث حمایت بیش از حد والدین از کودک می‌گردد و باعث رشد روحیه ضعیف و شکننده در شخص می‌شود.

-        کودکانی که در خانواده‌های چند فرزندی زندگی می‌کنند معمولاً در به چالش کشیده شدن   مشاجره   اثبات برتری با یکدیگر رقابت دارند و در این رقابت مسایل بی‌شماری رامی آموزند . اما کودک تک فرزند این مسایل را نیاموخته و قدرت درک چنین مسایلی را کمتر پیدا می‌کند .

-        اگر چه کودکان  تک فرزند دارای اعتمادبه‌نفس بیشتری در مواجه‌شدن با بزرگ‌سالان  برخوردارند اما آن‌ها معمولاً هم‌بازی‌های خوبی با دیگر کودکان  نیستند و در برخورد با آن‌ها خجالت می‌کشند و بیشتر به دوستی با کودکان بزرگ‌تر از خود علاقه  نشان می‌دهند.

توصیه‌هایی برای والدین تک فرزند

-برقراری ارتباط با سایر کودکان را برای فرزند خود مهیا کنید. این ارتباطات می‌تواند از مهدکودک آغازشده و در سنین بالاتر ادامه داشته باشد .

-در برقراری ارتباط با دیگران سعی کنید ارتباط با افرادی را که کودکانی هم‌سن و سال کودک شما دارند پیش‌قدم شوید و در برنامه زندگی خود قرار دهید.

-هنگامی که کودکان مشغول بازی با دوستان هم سن خود هستند  ممکن است به رفتارهایی چون مشارکت و مصالحه نکردن  ناتوانی در صحبت یا بحث کردن با دیگران برای دفاع از حقوق خود و... تمایل داشته باشند  پس والدین باید دراین‌باره با تک فرزند خود صحبت کنند. 

-والدین کودک تک فرزند خود را تشویق به بازگویی احساسات خود در موقعیت‌های مختلف کنند.در این زمینه والدین بایستی خودشان به بیان احساسات خود بپردازند تا کودک نیز الگوبرداری نماید.

-والدین بایستی از لوس کردن فرزند و حمایت بیش از حد کودک خودداری نمایند تا او در آینده به فردی ضعیف و کم تحمل تبدیل نگردد.اجازه دهند کودک در موقعیت‌های حساس و چالش‌برانگیز فقط نقش حمایت از راه دور را حفظ کند و نقش مستقیم در حل مشکلات خود کودک باشد.

منبع: کودک آنلاین

۰
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی